петак, 23. јануар 2009.

Dušan Duda Ivković / Душан Дуда Ивковић

Spasilac srpske košarke

izvor: nadlanu.com

Posle nekoliko meseci većanja i čekanja, košarkaška reprezentacija Srbije dobila je novog selektora. Dušan Ivković, jedan od najtrofejnijih košarkaških stručnjaka na svetu, zamenio je Zorana - Moku Slavnića i predvodiće naš nacionalni tim u kvalifikacijama za Evropsko prvenstvo 2009.

Dušan Ivković ima zavidnu biografiju – bio je evropski šampion sa selekcijom Jugoslavije 1989, 1991. i 1995. godine, svetski prvak 1990, a s Olimpijskih igara ima dve srebrne medalje, 1988. i 1996. godine. Isto tako, popularni Duda ostavio je traga radeći u evropskim državama - Grčkoj, gde je prevodio PAOK, Panionios, Aris, Olimpijakos i AEK, te Rusiji, gde je vodio dva najveća moskovska kluba, CSKA i Dinamo. U Srbiji, radio je u Radničkom.

2009 je dobio priznanje Americke Nacionalne asocijacije košarkaških trenera za životno delo.

Koji su vaši motivi da preuzmete košarkašku reprezentaciju Srbije?
- Poznato je da sam ja čovek koji se nikada ne vraća na mesto na kojem je radio. Ipak, nikada nisam predvodio reprezentaciju Srbije. Radio sam u Jugoslaviji, gde sam imao daleko veću i širu bazu. Zato sada imam dosta motiva i želje da uradim nešto sa Srbijom. Uveren sam da imamo sjajne mlade igrače, ali i one starije, koje valja vratiti na pravi put i pokazati im da je velika čast braniti grb, čast, zastavu i boje svoje zemlje. Nema ništa lepše nego slušati svoju himnu na velikim takmičenjima – istakao je na početku razgovora za naš portal Dušan Ivković.

Dosta se spekulisalo oko vaše buduće funkcije, zar ne?
- Samo za neupućene tu je bilo dileme. Ja ću biti selektor i trener i ja ću biti taj koji će birati i raditi sa svim reprezentativcima. Od kada se moje ime našlo u krugu kandidata za mesto selektora, bio sam u stalnom kontaktu s radnom grupom. Najvažnije je da smo vrlo brzo pronašli rešenje. Oni su mi predložili da se aktivno uključim u rad, što sam rado prihvatio. Moram tu nešto da pojasnim. Ja s njima nikada nisam pregovarao, već razgovarao. Na sebe sam preuzeo kompletnu odgovornost kad je u pitanju rad s reprezentacijom. To dovoljno govori o meni, jer sam prihvatio da budem i žrtveno jagnje, ako ne uspem u svom poduhvatu.

Koliko vam znači što ste posle 20 godina na početku?
- Bio je to veliki izazov za mene. Tada sam počeo sa Divcem, Kukočem, Rađom, Đorđevićem, imao sam i Dražena Petrovića. Sada su ovde neki drugi momci, u kojima vidim neki novi potencijal. Uspeo sam da staru SFR Jugoslaviju dovedem do trona, a potom i Srbiju i Crnu Goru posle sankcija da vratim na veliku scenu. Nadam se da ću isto uraditi i sa Srbijom, gde moramo iz početka da gradimo kult reprezentacije, ono čime su zadiviljavali veliki igrači koji su 1995. godine pokorili Evropu.

Planirate li neke konkretne poteze kada je u pitanju igrački, ali i trenerski kadar?
- Postoji šansa da u stručni štab uključim neke od igrača iz "zlatne generacije". Verujem da će se to desiti. Imam odličan odnos sa svim bivšim košarkašima koje sam trenirao. Srpskoj košarci sada je potrebno jedinstvo i sloga. Svi moramo da radimo u njenom interesu, jer smo dotakli dno. Ti momci na koje računam zadužili su ovu zemlju i smatram da će većina njih pomoći kako bismo izašli iz ove složene situacije. Pa, niko od mlađih generacija ne pamti kada smo igrali kvalifikacije za Evropsko prvenstvo. Eto, sada nas to čeka. Krećemo od početka, s jasnim ciljem - da odemo na EP 2009. godine.

Kako gledate na situaciju u srpskoj klupskoj košarci?
- Kao i svaki srpski trener, smatram da nije dobro što naši najbolji klubovi igraju regionalnu ligu. Trebalo bi tu moć i energiju da usredsredimo na domaće prvenstvo, da nam se ne gase košarkaški centri u Čačku, Kraljevu, Leskovcu, Nišu, Subotici... U tim gradovima je uvek praznik kada im u goste dođu Partizan, Zvezda, FMP, Hemofarm i Vojvodina. Moramo više da lobiramo kod ULEB-a za srpsku ligu i da nam ona bude prioritet, a ne regionalno takmičenje – zaključio je Dušan Ivković.

Duda i Tesla ?!?

Jedan od najcenjenijih košarkaških trenera u Evropi Dušan Ivković je bio najmlađe dete u svojoj porodici i jedino koje nije dobilo dukat od Nikole Tesle. Po starom srpskom običaju, Tesla je iz Amerike slao po dukat za svako rođeno dete u familiji, a umro je na Božić 1943, 10 meseci i 22 dana pre no što je na svet došao Ivković, današnji trener moskovskog Dinama.

– Moja baka po majci Olga Mandić i Teslina majka Đuka Mandić jesu sestre – kaže Ivković. – Moje dve sestre i brat, rođeni pre rata, dobili su za rođenje po dukat od Tesle. Ti dukati, kao i mnoge druge dragocenosti, među njima i Teslina pisma, odneo je ratni vihor. Da bi nas prehranila majka je morala da proda dukate. Ranije su se vredne stvari čuvale u sanduku koji je po običaju stajao na tavanu. Znajući to, kao srednjoškolac sam se često pentrao u potkrovlje u nadi da ću naći nešto iz tog doba, ali uzalud...

Nedavno, da bi obeležio 150 godina od Teslinog rođenja, Ivković je svojim sinovima Petru (30) i Pavlu (11) kupio zlatnike izrađene u čast tog jubileja. Iako je ponosan na to što je dalji rođak jednog od najvećih svetskih genija (kao i na to što obojica potiču iz svešteničkih porodica) ipak retko priča o tome, da ne bi ispalo da se hvali... – Imajući u vidu šta je Tesla uradio za čovečanstvo, nekako mi teško pada da ga svojatam. Moj mlađi sin Pavle je veoma ponosan na našu rodbinsku vezu s njim i često gleda naš rodoslov, dok se stariji Petar ne bavi mnogo time. Svedočanstvo više o rodbinskoj vezi s Teslom jeste i – ljubav prema golubovima. Kao što svoj profesionalni život ne može da zamisli bez košarke, tako privatno ne bi mogao da se „snađe” bez svojih omiljenih ptica koje ga vraćaju u ravnotežu posle svih poslovnih stresova.

– Taj golubarski „gen” su mi preneli ujak i brat Piva. Koliko je Tesla bio opčinjen golubovima govori i to što je u hotelskim sobama, gde je obično živeo, uvek imao par golubova. Kad neko ko je toliko insistirao na higijeni, kao što je on, prihvati dva bića koja se pare i mitare, onda je jasno koliko su mu značila.